Marketing relational: ce este si cum il poti implementa

Ti-ar placea sa construiesti relatii de durata cu clientii tai? Daca raspunsul este da, cu siguranta trebuie sa construiesti strategii bune de marketing relational. Dar stii despre ce este acest tip de marketing sau cum este construit?

Daca vrei sa afli, te invitam sa citesti acest articol pentru a putea intelege exact ce este marketingul relational si care sunt unele dintre cele mai bune strategii ale acestui tip de marketing pe care le poti folosi in afacerea ta. 

Marketingul relational este o strategie pe termen lung care se concentreaza pe construirea de relatii stranse si de durata cu clientii. Aceasta strategie include o combinatie de tactici si metode axate pe experienta clientului, care vizeaza in primul rand retinerea clientului si promovarea loialitatii de durata a marcii.

Cu alte cuvinte, principalul obiectiv al utilizarii strategiilor de marketing relational este acela de a crea relatii de durata cu clientii tai, ceea ce presupune un efort considerabil in ceea ce priveste oferirea unei experiente bune clientilor tai.

Dar merita sa faci un asemenea efort? In sectiunea urmatoare ne vom ocupa de raspunsul la aceasta intrebare.

Importanta marketingului relational

Pentru a putea intelege importanta marketingului relational, am dori sa incepem aceasta sectiune vorbind despre avantajele pe care le ofera acest tip de marketing, mai ales cand il contrastam cu marketingul tranzactional. Iata o scurta explicatie.

Marketing relational vs. Marketing tranzactional

Companiile folosesc diverse strategii de marketing pentru a-si promova produsele. Cu toate acestea, o mare parte din aceste strategii sunt concentrate pe marketingul tranzactional, adica pe strategii care vizeaza cresterea numarului de vanzari.

Desi o astfel de abordare poate fi valida, marketingul tranzactional nu este pe deplin eficient, deoarece tinde sa neglijeze experienta serviciului clienti, ceea ce implica o oportunitate pierduta in ceea ce priveste loialitatea consumatorilor.

Mai mult, prin favorizarea vanzarii fata de client, o strategie de marketing tranzactional renunta la posibilitatea consolidarii unei loialitati care pe termen lung poate genera o marja de profit mare pentru companie.

In imaginea urmatoare putem vedea cele mai importante diferente dintre marketingul relational si marketingul tranzactional:

Luand in considerare aceste diferente, este usor de vazut cat de puternica poate fi o strategie de marketing relational. Cu toate acestea, am dori sa vorbim mai precis despre beneficiile pe care le ofera marketingul relational.

5 beneficii ale marketingului relational

Sunt multe beneficii care pot fi obtinute atunci cand se stabilesc relatii bune cu clientii. Iata cinci motive puternice pentru care merita sa investesti in marketing relational.

1. Nivel mai ridicat de profitabilitate

Diverse studii au aratat ca o crestere a retentiei clientilor se inmulteste in ceea ce priveste profitabilitatea afacerii tale. Cand va concentrati pe construirea loialitatii in randul consumatorilor dvs., veti avea clienti dispusi sa plateasca pentru produsele dvs. pe termen lung.

2. Mai multe lead-uri prin recomandari

Atunci cand clientii dvs. au un nivel ridicat de loialitate fata de marca dvs., sansele ca acestia sa va recomande afacerea familiei si prietenilor vor fi foarte mari. De fapt, aceasta este o modalitate destul de eficienta de a atrage un numar bun de potentiali clienti pentru afacerea dvs. 

3. Flexibilitate de ajustare a preturilor

Toate strategiile de preturi includ, mai devreme sau mai tarziu, o crestere a pretului produselor pe care le vindem. Cu toate acestea, este mult mai usor sa cresti preturile atunci cand ai clienti fideli, deoarece le va fi mult mai dificil sa plece doar pentru ca ai schimbat preturile.

4. Feedback de calitate

A avea clienti multumiti si loiali iti ofera oportunitatea de a avea feedback valoros in orice moment, mai ales atunci cand lansezi un nou produs sau implementezi o schimbare in afacerea ta. Acesta este un tip de informatii care va vor ajuta sa va identificati punctele forte si punctele slabe. 

5. Avantaj competitiv pe piata

Cu atat de multe companii concentrate pe dezvoltarea campaniilor de marketing tranzactional, sansele de a gasi un avantaj competitiv pe piata prin marketing relational sunt destul de mari. Stabilirea unor relatii bune cu clientii tai poate face diferenta fata de concurentii tai.

Acum ca stim ce este marketingul relational si ce beneficii ofera, este timpul sa vedem cateva strategii de marketing relational pe care le poti implementa in afacerea ta. 

5 strategii si exemple de marketing relational

Inainte de a vedea cateva strategii si exemple de marketing relational, este necesar sa subliniezi ceva foarte important: daca vrei sa stabilesti strategii eficiente de marketing relational, trebuie sa promovezi o atitudine relationala in afacerea ta. Ce inseamna asta?

Inseamna, fundamental, ca trebuie sa structurati toate procesele companiei dumneavoastra pe baza satisfactiei clientilor. In special, ideal ar fi ca misiunea, viziunea si valorile companiei sa fie concepute in termeni de satisfactie a clientilor.

In orice caz, daca compania dumneavoastra nu are o abordare relationala, exista o serie de actiuni si practici recomandate pe care va sfatuim sa le implementati pentru a dezvolta o astfel de abordare. Iata cateva dintre cele mai simple si mai eficiente:

  • Concentrati-va pe nevoile clientilor dvs.
  • Mentineti o comunicare deschisa si sincera cu clientii dvs.
  • Bine ati venit feedback de la cei mai fideli clienti.
  • Optimizati-va retelele sociale si mentineti un nivel bun de activitate in ele.
  • Ofera servicii pentru clienti de top.
  • Includeti feedback-ul clientilor dvs. in imbunatatirile si modificarile produselor dvs.
  • Controleaza ceea ce spun oamenii din afacerea ta si raspund in timp util.
  • Ofera un program de puncte sau de fidelizare a clientilor.
  • Nu oferi doar ceea ce promiti, ci incearca sa adaugi mai multa valoare serviciului tau.
  • Incercati sa personalizati pe deplin experienta utilizatorilor dvs.

Daca implementezi aceste tipuri de actiuni si reusesti sa dezvolti o atitudine mentala orientata catre client, va fi mult mai usor sa implementezi cele cinci strategii pe care le amintim mai jos.

1. Promovati-va etica in afaceri

Afisarea publica a eticii si valorilor companiei tale in afaceri este o modalitate excelenta de a cultiva relatia cu acei clienti care fac cumparaturi la magazinul tau stiind ca brandul tau se aliniaza cu propriile valori. 

In acest sens, imaginea corporativa joaca un rol foarte important in mentinerea unei bune relatii cu clientii tai. In imaginea urmatoare, putem vedea cum Starbucks Spania foloseste aceasta strategie pentru a promova marketingul relational cu clientii sai: 

2. Stabiliti un program de fidelizare a clientilor

Am spus deja ca un program de fidelizare a clientilor este una dintre cele mai utile practici atunci cand vine vorba de mentinerea loialitatii in randul consumatorilor tai. Acest lucru se datoreaza faptului ca astfel de programe personalizeaza experienta utilizatorului prin crearea unei legaturi destul de puternice cu brandul.

Una dintre companiile care foloseste cel mai bine aceasta tactica este American Express. De fapt, programul Membership Awards oferit de American Express isi rasfata clientii cu o multitudine de premii si oferte exclusive.

Din acest motiv, si in ciuda faptului ca costurile asociate cu American Express pot fi mai mari decat cu alte carduri de credit, American Express are o baza solida de clienti care sunt dispusi sa plateasca mai mult pentru beneficii precum cele vazute in imaginea urmatoare:

3. Oferiti o buna politica de returnare

Una dintre cele mai bune modalitati de a face clientul sa inteleaga ca satisfactia lui este o prioritate de baza a magazinului dvs. este de a facilita procesul de returnare a produsului. 

Tocmai unul dintre magazinele care profita cel mai bine de aceasta strategie este magazinul de imbracaminte Desigual, intrucat politica sa de retur include avantaje enorme, printre care se remarca perioada generoasa de 60 de zile pe care utilizatorii o au pentru a-si returna produsele.

In imaginea urmatoare putem vedea cum Desigual evidentiaza usurinta si transparenta politicii sale de returnare:

4. Utilizarea povestirii

Povestirea este unul dintre cele mai bune instrumente care pot fi folosite in marketingul relational. De fapt, o mare parte din utilitatea sa depinde de ingredientul emotional pe care povestirea il aduce strategiei de brand a companiei.

Din acest motiv, multe companii folosesc astazi povestea in cadrul campaniilor lor de marketing, in special prin intermediul retelelor sociale. In imaginea urmatoare putem vedea cum fabrica de bere columbiana BBC isi foloseste pagina de Instagram pentru a spune povestea afacerii sale:

5. Interactioneaza cu clientii tai si profita de feedback-ul lor

Dupa cum am vazut anterior, una dintre caracteristicile marketingului relational este ca implica un nivel ridicat de interactiune cu clientii. Tocmai una dintre cele mai bune moduri de a profita de o astfel de interactiune este sa primesti feedback cu privire la produsele din magazinul tau.

Unul dintre magazinele care utilizeaza cel mai mult aceasta strategie este magazinul de imbracaminte si accesorii sport Decathlon. In urmatoarea imagine preluata din povestile lor de Instagram, puteti vedea un exemplu de acest tip de interactiune si informatiile valoroase pe care le primeste Decathlon prin aceasta strategie:

Cu aceasta strategie, am ajuns la finalul acestui articol. Speram ca v-a ajutat sa intelegeti ce este marketingul relational, de ce ar trebui sa il utilizati si care sunt unele dintre cele mai bune strategii pentru a-l implementa.

Si retineti ca daca aveti nevoie de mai multe sfaturi de marketing pentru a optimiza performanta magazinului dvs. online, avem o mare varietate de articole pline de multe sfaturi asa ca nu ezitati sa va abonati la blogul nostru.