Cercetatorii au descoperit ca amintirile din experientele personale se imbunatatesc atunci cand sunt postate pe social media. Este mai probabil ca oamenii sa-si aminteasca experientele despre care posteaza pe retelele de socializare. Aceasta se numeste ,,efectul mnemonic” al social media asupra amintirilor autobiografice – unde memoria evenimentului este facilitata de social media.
Aceasta memorie imbunatatita din social media este in contrast cu modul in care media digitala a fost legata de problemele de memorie, inclusiv un fenomen numit ,,Efectul Google”. Efectul Google este atunci cand este mai putin probabil ca oamenii sa-si aminteasca informatii care pot fi usor gasite online – atunci cand internetul este utilizat ca banca de memorie. De exemplu, este mai putin probabil ca oamenii sa incerce sa-si aminteasca numele actorilor sau titlurile filmelor, deoarece aceste informatii sunt usor de gasit online.
Un alt studiu a constatat ca postarea pe Facebook despre evenimente personale imbunatateste semnificativ memoria experientei atat la sfarsitul saptamanii, cat si o saptamana mai tarziu. Oamenii au fost rugati sa completeze un jurnal zilnic de 7 zile pentru evenimente personale si au notat daca au impartasit despre aceste evenimente pe Facebook. Apoi, li s-a dat un test pop-surpriza despre saptamana lor. Oamenii erau mai predispusi sa-si aminteasca evenimentele personale despre care postasera pe retelele de socializare.
Ce se intampla cand postezi despre evenimente pe retelele sociale ,,efemere”, cum ar fi Snapchat, unde postarile dispar dupa 10 secunde? Noul studiu a constatat ca postarea pe Snapchat imbunatateste in mod similar memoria autobiografica a acestor evenimente. Oamenii au fost instruiti sa posteze pe Snapchat in alte zile dintr-o saptamana si apoi au primit un test de memorie surpriza la sfarsitul saptamanii. Similar cu Facebook, oamenii au fost mai capabili sa-si aminteasca intrarile din jurnal si cuvintele din experiente personale despre care au postat pe Snapchat.
De ce postarea pe retelele sociale imbunatateste memoria
Teoria din spatele motivului pentru care se intampla acest lucru este inca neclara. Este posibil sa existe o partinire de selectie , ceea ce inseamna ca oamenii sunt mai predispusi sa posteze despre experiente memorabile pentru inceput. Cu toate acestea, este, de asemenea, posibil ca postarea online sa fie o forma de ,,repetitie” a experientelor personale – un proces mental de a reveni prin experienta, care sa dovedit a imbunatati capacitatea cuiva de a recupera acea amintire ulterior.
Postarea pe retelele de socializare necesita mai multa procesare si planificare si ar putea incuraja reflectarea mai profunda a experientelor. A pune energie pentru a-si curata propria imagine pe social media si a proiecta o identitate online specifica este un proces care leaga aceste experiente personale de identitatea de sine. Acest proces face acele amintiri mai puternice si mai proeminente.
Ceea ce sugereaza si acest lucru este ca continutul pe care oamenii il posteaza online ar putea sa-si modeleze in mod activ memoria autobiografica si identitatea de sine. Postarea pe retelele sociale despre evenimente personale devine ca o camera de ecou a jurnalului. Daca oamenii tind sa posteze despre experiente pozitive, atunci este mai probabil sa-si aminteasca evenimente si experiente pozitive. Daca au un tipar de postare despre experiente negative, atunci acele evenimente negative iau o putere mai mare in memoria si identitatea lor de sine. Aceasta cercetare pe retelele sociale sugereaza ca decizia a ceea ce se posteaza pe retelele sociale poate avea un impact mai mare atat asupra memoriei personale, cat si asupra identitatii de sine.