Viata si cariera
Raj Kapoor a fost fiul cunoscutului actor indian Prithviraj Kapoor, care a jucat atat in film, cat si pe scena. Dupa ce a facut ucenicie in studiourile de productie Bollywood din anii 1940, la 24 de ani, Raj Kapoor a produs, regizat si a jucat in Aag (1948), cu noua sa companie, RK Films. Urmatoarea sa productie, Barsaat (1949), a fost un hit uluitor. In 1951, a mai produs, regizat si jucat in Awaara (1951), care a fost un alt megahit, si l-a jucat pe Nargis ., care aparuse in Aag si Barsaat. Awaara a castigat, de asemenea, aprecieri populare in Rusia, unde filmul si cantecele au fost dublate in rusa.
Melodia tematica, Awaara Hoon, a fost populara in Orient de multi ani. Kapoor a fost supranumit „un mare showman” si un regizor in cea mai pura traditie romantica, in timp ce s-a straduit sa distreze si sa abordeze temele sociale care ii stau aproape de inima. Awaara s-a ocupat de intrebarea ce formeaza baza morala a unui individ, („cresterea sau natura”), incorporand in acelasi timp comedie si scene de dragoste emotionante; in Shree 420(1955) a abordat problemele saraciei, somajului si mandriei nationale in noul stat indian, mentinand in acelasi timp interesul publicului pentru complotul romantic.
Desi nu au un ton revolutionar, multe dintre filmele sale exploreaza capacitatea individului de a depasi nedreptatea economica si de mediu, pastrandu-si in acelasi timp inocenta si integritatea. El este citat ca crede ca luptele individului conduc in cele din urma la dorinta de iubire, de a avea grija si de a fi ingrijit. Acest lucru este in concordanta cu admiratia lui pentru Charles Chaplin si propriul „vagabond” al lui Kapoor (Awaara, Shree 420, Mera Naam Joker (1970) este oarecum modelat pe mentorul sau, desi cu un fler individual clar.
Filmele sale demonstreaza o intelegere a muzicii si a regiei care continua sa influenteze filmul Bollywood in prezent. De asemenea, muzician, intelegerea sa asupra sentimentului muzical al filmelor sale le ofera o fluiditate a povestirii egala cu cea a celor mai bune muzicale de filme americane. S -a inconjurat de cele mai importante talente in regie, actorie, scris (Kwaja Ahmad Abbas), compozitie muzicala ( Jakishan Dayabhai Panchal , „Shankarsinh Raguwanshi”) si cantareti de redare, printre care Mukesh , „Mohamed Rafi” si Lata Mangeshkar .. Kapoor a continuat sa faca filme de succes critic si popular pana la moartea sa in 1988 si se pare ca a considerat-o pe Mera Naam Joker favorita sa personala. El este inca un nume binecunoscut nu numai in India, ci si in Orientul Mijlociu, Asia de SE si Europa de Est. Descendentii sai au incercat sa continue bannerul RK Films
Asociere cu alti artisti
Shankar–Jaikishan au fost directorii muzicali alesi de Raj Kapoor. A lucrat cu ei in 20 de filme, inclusiv 10 dintre propriile sale filme de la Barsaat pana la Kal Aaj Aur Kal . ( Jagte Raho cu Salil Chowdhury si Ab Dilli Dur Nahin fiind doua exceptii in aceasta perioada). Abia dupa ce Jaikishan a murit, a apelat la un alt director muzical – Laxmikant–Pyarelal pentru Bobby , Satyam Shivam Sundaram si Prem Rog (mai tarziu, copiii lui au folosit Laxmikant-Pyarelal si pentru Prem Granth ), Rahul Dev Burman pentru Dharam Karam , siRavindra Jain pentru (Ram Teri Ganga Maili si Henna ).
Raj Kapoor a jucat intr-un film cu muzica de Madan Mohan o singura data (de doua ori), adica Dhoon (1953) si Ashiana (1952), care a prezentat duetul Hum Pyaar Karenge de Hemant Kumar si Lata Mangeshkar , singurul exemplu in care Hemant Kumar a redat Raj Kapoor si a facut un singur film cu OP Nayyar ( Do Ustad ).
Mukesh a fost vocea cantatoare aproape exclusiva a lui Raj Kapoor in aproape toate filmele sale. De asemenea, cand a murit Mukesh, Raj spusese: Main ne apni aawaaz ko kho diya… (Mi-am pierdut vocea…). Cu toate acestea , Manna Dey a cantat si multe melodii notabile si super-hit pentru Raj Kapoor, de exemplu in Shree 420 si Chori Chori.