Masinile stiu deja sa se parcheze singure, sa avertizeze soferii somnorosi, sa se intoarca pe benzile potrivite si sa propuna rute pe harta catre destinatii. Masinile pe care Mazda le are in lucru pentru anul viitor in Japonia stiu cand soferii au un accident vascular cerebral sau un atac de cord.
Pana in 2025, masinile vor sti chiar cand soferii sunt pe cale sa aiba o problema de sanatate brusca si ii vor avertiza, potrivit producatorului auto japonez.
Pana in 2025, masinile vor sti chiar cand soferii sunt pe cale sa aiba o problema de sanatate brusca si ii vor avertiza, potrivit producatorului auto japonez.
Ceea ce este implicat sunt datele de la camerele din interiorul masinii, fara a apela la senzori laser sau alte tehnologii mai deranjante. Si va fi oferit in modele accesibile, nu doar in vehicule de lux. Tehnologia este promitatoare pentru una dintre cele mai avansate societati de imbatranire din lume.
Mazda a declarat recent reporterilor ca a lucrat cu experti medicali, inclusiv cu Spitalul Universitar Tsukuba, cercetand datele de imagine colectate pentru a-si da seama cum arata un sofer sanatos, spre deosebire de un sofer incapabil, cazut brusc in fata peste volan.
Odata ce a recunoscut o problema, Co-Pilot Concept, care nu are inca un nume oficial, va opri acea masina intr-un loc sigur, cum ar fi bordura drumului, cat mai repede posibil.
Masina va claxona, cu intermitent si luminile de avarie, potrivit Mazda, desi semnalele de avertizare exacte sunt inca nehotarate. Va fi transmis si un apel de urgenta catre ambulanta si politie.
Alti mari producatori de automobile, inclusiv Volkswagen din Germania si rivalul japonez Toyota Motor Corp., lucreaza la o tehnologie similara.
Mazda planuieste sa ofere tehnologia in Europa, dupa Japonia. Mazda vrea sa astepte si sa vada inainte de a-l oferi in SUA, deoarece considera ca raman intrebari cu privire la acceptarea lor sociala, desi sisteme similare care opresc vehiculele sunt deja oferite de rivali.
In ceea ce priveste problemele de confidentialitate, datele personale nu parasesc masina, potrivit Mazda.
Takahiro Tochioka, inginerul responsabil, a declarat ca Mazda lucreaza la modalitati de a prezice o problema de sanatate care ar putea aparea chiar daca soferul ar putea sa nu fie constient de aceasta.
Ceea ce va cauta masina sunt modurile in care oamenii isi concentreaza vederea, leganarea capului, usoare aberatii in obiceiurile de condus si alte schimbari subtile, a spus el.
„Si va avertiza soferii chiar inainte de aparitia simptomelor reale”, a spus el reporterilor mandru.
„Dar intelegerea si cooperarea din partea soferilor din jurul acelei masini este cruciala pentru ca aceasta tehnologie sa functioneze.”
Mazda spera ca publicul japonez va vedea un sofer in dificultate si il va ajuta, deoarece o presupunere a bunavointei publice larg raspandite este caracteristica Japoniei.
Tehnologia le va oferi oamenilor puterea sa conduca de-a lungul vietii si va ajuta familiile si prietenii sa nu fie ingrijorati, a spus Tochioka. Oferirea Co-Pilot va permite, de asemenea, Mazda sa primeasca feedback de la utilizatorii din viata reala, a spus el.