Comertul electronic castiga teren in societatea moderna. Uita-te la cele 3,55 trilioane de dolari care au fost facturate anul trecut prin acel canal.
Unele cifre care nu fac altceva decat sa creasca. De fapt, perspectivele pentru 2020 — cu o parte considerabila a populatiei mondiale care a fost nevoita sa petreaca cateva luni inchisa la case din cauza repercusiunilor pandemiei de coronavirus — sunt si mai bune pentru comertul electronic, care nu intelege criza sau bolile.
Oamenii s-au obisnuit sa cumpere totul online, ceea ce inseamna ca canalul online are din ce in ce mai multa greutate.
Daca va ganditi sa incepeti in aceasta lume, cititi cu atentie acest articol pentru ca va vom explica ce este comertul electronic, care este istoria comertului electronic, tipurile de piete electronice care exista, precum si avantajele acestui comert electronic model.si principalele platforme de dezvoltare a acestei activitati.
Ce este comertul electronic?
Cunoscut si sub denumirea de comert electronic, comertul electronic este un model de afaceri care renunta la magazinele fizice pentru a efectua tranzactii prin Internet.
Aceasta implica faptul ca achizitia se va efectua pe o pagina web care isi arata produsele virtual, ca si cum ar fi un magazin normal. Si, prin urmare, aceste tipuri de magazine care isi vand produsele online sunt afaceri de comert electronic.
Cel mai bun lucru la magazinele online este ca nu au nevoie de un spatiu fizic pentru a vinde produse. Iar daca optezi pentru dropshipping, nici nu va fi necesar sa ai produsele pe care urmeaza sa le vinzi pe piata ta electronica. In loc de vitrine, expozanti sau depozite, pentru a te dedica comertului electronic trebuie sa ai o prezenta online prin intermediul unui site web, aplicatii mobile sau spatii de pe retelele de socializare.
Pentru ca activitatea de comert pe Internet se poate desfasura atat pe o anumita pagina web, cat si pe o aplicatie pentru smartphone sau pe orice retea de socializare activata pentru comertul electronic.
Cea mai simpla definitie a comertului electronic se concentreaza pe tranzactiile digitale efectuate de doua parti care sunt de acord sa cumpere sau sa vanda produse online.
Putem adauga ca comertul electronic are in vedere si acele tranzactii efectuate pe piata electronica, desi la o anumita parte a procesului clientul a mers la un magazin fizic (fie pentru a vedea si atinge produsul, fie chiar pentru a-l ridica).
Din punct de vedere operational, printre activitatile de e-commerce le regasim pe cele care se concentreaza pe procesele de vanzare si achizitionarea de trafic continuu pentru a hrani clientii e-commerce.
Caracteristicile comertului electronic
Comertul pe internet se caracterizeaza prin anumite elemente care il fac un model de afaceri foarte interesant:
- Ubicuitate: Lucrul bun despre comertul electronic este ca va permite sa vindeti in orice moment, oriunde in lume. Ceva ce nu se intampla cu comertul traditional, care poate functiona doar atunci cand magazinul este deschis publicului si in randul clientilor din zona sa de influenta.
- Virtualitate: desi nu este necesar sa ai reclame sau persoane dependente pentru a servi clientii, in comertul electronic ai nevoie de cineva care sa se ocupe de gestionarea comenzilor. Dar nu este necesar ca cumparatorul sa fie nevoit sa vada sau sa discute cu persoana care le gestioneaza comenzile. De fapt, tendinta de a automatiza acest tip de proces este din ce in ce mai in crestere.
- Personalizare: experienta de vanzare poate fi personalizata, astfel incat acelasi magazin sa se adapteze personalitatii si stilului fiecarui client. In functie de gusturile sau preferintele dumneavoastra de cumparare, pot fi afisate sau promovate anumite produse care nu trebuie sa fie neaparat aceleasi cu cele care au fost aratate clientului anterior.
- Interactivitate: afacerile care se dedica vanzarilor pe Internet, desi le lipsesc persoanele dependente, incearca din ce in ce mai mult sa fie mai interactive, sa incurajeze contactul personal necesar cu clientii. Daca un cumparator are indoieli cu privire la produsul pe care intentioneaza sa-l achizitioneze, acesta poate adresa o intrebare prin chat, prin e-mail, prin WhatsApp sau prin telefon, iar un angajat al comertului electronic ii va raspunde in cel mai scurt timp. Iar daca folosesti chatbot, este posibil ca pentru raspunsuri simple interactiunea sa fie instantanee si automatizata.
Istoria comertului electronic
Desi ne-am obisnuit rapid sa cumparam online, modelul actual de comert electronic este destul de recent.
Tranzactionarea online a inceput in 1979, cand Michael Aldrich a avut ideea de a folosi o linie telefonica pentru a-si conecta televizorul la computer. Desi nu seamana cu comertul pe internet asa cum il cunoastem astazi, ideea lui a pus bazele pentru a face achizitii fara a fi nevoie sa vizitati fizic un magazin.
Pe atunci, majoritatea oamenilor nu aveau propriul computer acasa sau la serviciu. La scurt timp dupa aceea, Bill Gates si Steve Jobs au mers fiecare pe drumuri separate pentru a populariza computerele personale pentru piata de acasa. Chiar si Bill Gates a marturisit ca scopul sau era sa puna „un computer pe fiecare birou si in fiecare casa”.
In ciuda faptului ca tot mai multi oameni cumpara de pe smartphone-uri, nimeni nu se indoieste ca fara computere, comertul electronic ar fi complet diferit de ceea ce intelegem astazi ca atare.
Avem un alt reper din istoria comertului electronic in 1994, cand Jeff Bezos a fondat Amazon ca magazin online si a reusit sa vanda peste un milion de carti in timpul lansarii sale. Cu timpul, Amazon avea sa devina cel mai popular magazin online din lume, de unde consumatorii cumpara tot felul de produse.
La mijlocul anilor 1990 si inceputul anilor 2000, oamenii au inceput sa cumpere computere pentru casele lor mult mai frecvent, alimentand cresterea comertului electronic.
La acea vreme, companiile acceptau cecurile ca forma de plata, deoarece metodele de plata online nu fusesera inca inventate pentru ca clientii lor sa poata face transferuri.
Ceva care s-ar schimba complet in decembrie 1998, cand a fost infiintat PayPal, un sistem de gestionare a platilor online care simplifica semnificativ experienta de cumparaturi a clientului. Si cel mai bine, PayPal a reusit sa implementeze platile cu cardul, cu cresterea in consecinta a clientilor care incepeau sa fie mai dispusi sa cumpere online datorita noilor facilitati.
Zece ani mai tarziu, vanzarile de comert electronic reprezentau deja 3,4% din totalul vanzarilor. Un fapt care ne da o idee despre cresterea exponentiala pe care o experimenta acest model de afaceri.
Dar in ultima vreme implementarea comertului online a fost totala, cu cifre de facturare care in 2020 le depasesc cu mult pe cele ale restului canalelor. De fapt, in timp ce comertul fizic a fost nevoit sa-si inchida portile pentru public, comertul online si-a imbunatatit cifrele fata de cele din 2019. Au urmat vreunul dintre aceste sfaturi pentru a face fata pandemiei de coronavirus?
Avantajele si dezavantajele comertului electronic
Desi in acest alt articol va vorbim pe larg despre toate avantajele si dezavantajele comertului electronic, vrem sa subliniem aici cele mai importante doua puncte:
- Principalul avantaj: costuri financiare. Este mult mai ieftin sa incepi o afacere de comert electronic de succes decat un magazin fizic. Iar daca intentia ta este sa construiesti un magazin dropshipping, costurile tale vor fi si mai reduse pentru ca nu vei avea stoc sau nu vei mai avea nevoie sa inchiriezi un depozit.
- Principalul dezavantaj: prea multa concurenta. Cu atat de multe milioane de magazine online care lupta pentru primele locuri pe Google, este greu sa iesi in evidenta daca nu cheltuiesti destui bani pe SEO si publicitate online.
Tipuri de comert electronic
Cresterea comertului online este atat de mare incat se pot face clasificari ale diferitelor tipuri de afaceri pe baza caracteristicilor lor comune.
Acest lucru este normal, deoarece pe masura ce numarul afacerilor online creste, este necesara specializarea pentru a oferi un serviciu mai bun. Mai ales ca modelele de comert electronic pe care le vom vedea in sectiunea urmatoare sunt concepute pentru a satisface diferite nevoi ale unor profiluri de clienti foarte specifice.
Modele de comert electronic
Pentru a clasifica diferitele tipuri de comert electronic putem face o distinctie in functie de tipul de client pe care il vizeaza.
In acest fel vom distinge intre urmatoarele tipuri de comert electronic:
- Vanzari B2B pe internet: cu denumirea de business to business ne referim la acele piete electronice care se concentreaza doar pe clientii business. In acest tip de comert online nu intervin consumatorii finali, ci doar alte companii cumpara din magazinul online, care ulterior se va ocupa de vanzarea catre clientul final. Alibaba este un exemplu de afacere B2B, deoarece furnizorii sai vand la preturi foarte mici, ceea ce permite comerciantilor cu amanuntul sa faca profit din afacerea lor de revanzare.
- Comert online B2C: acest tip de comert electronic se adreseaza consumatorului final si este cel mai des intalnit pe internet. De fapt, exista mult mai multe comerturi electronice B2C decat B2B. Daca decideti sa incepeti dropshippingul, este mai probabil sa vindeti direct clientilor dvs. decat altor companii. Amazon, Walmart si Apple sunt exemple de afaceri B2C.
- Model de comert electronic B2E: exista si companii mari care creeaza portaluri de comert electronic pentru a vinde produse angajatilor lor. In acest caz, am vorbi de e-commerce business-to-employee si se bazeaza pe site-uri cu reduceri speciale pentru cei mai buni lucratori, sau cu carduri cadou sau oferte de cupoane rambursabile care se distribuie in functie de performanta fiecarui muncitor.
- Piata electronica C2C: exista si piete electronice in care consumatorii isi asuma profilurile cumparatorilor si vanzatorilor, asa cum este cazul pietelor de cumparare si vanzare second-hand. Exemple de model de afaceri C2C sunt eBay, Craigslist, publicitate pe Facebook (in grupuri sau prin propria piata)…
- Comert online G2C: uneori chiar guvernul sau administratia publica creeaza un portal care permite proceduri si proceduri online, pentru a evita aparitia personala la oficiile de stat. Prin perceperea unui pret pentru aceste proceduri, acesta poate fi considerat tehnic ca un tip de comert online.
Platforme de comert electronic vs. piete
O platforma de comert electronic este o solutie software care permite companiilor sa creeze magazine online.
In aceste magazine online, companiile pot tranzactiona prin internet pentru a vinde produse catre oameni din intreaga lume, folosind orice servicii de curierat si livrare, cum ar fi expedierea ePacket, pe care le considera potrivite pentru a expedia produse clientilor lor.
Exemple de aceste platforme de comert electronic sunt Shopify, BigCommerce si Magento.
Daca alegeti Shopify – platforma lider de comert electronic in functie de numarul de utilizatori – pentru a va dedica vanzarii online, veti putea instala plugin-uri precum aplicatia dropshipping DSers.
Dar poate te gandesti ca infiintarea unui e-commerce de la zero nu este pentru tine. In acest caz, puteti incerca sa vindeti produse pe o piata (care este o piata electronica la care pot participa mai multi vanzatori mici, fiecare cu propriul magazin usor de configurat). De fapt, multi antreprenori de succes incep prin a incerca piete precum eBay, Amazon, Mercado Libre sau AliExpress, pentru a vedea cat de buni sunt. Si cand dobandesc experienta, decid sa faca saltul catre propriul lor site web folosind o platforma de comert pe internet precum Shopify.
Cu aceasta va puteti face deja o idee ca o piata este un loc virtual in care se intalnesc mii de vanzatori de toate felurile. Datorita potentialului sau de publicitate, impreuna cu utilizarea masiva a celor mai bune instrumente SEO, piata va garanteaza o cantitate suficienta de trafic pentru a va vinde produsele. Si, la randul sau, piata pastreaza un comision pentru fiecare vanzare pe care o favorizeaza.
Pietele sunt sisteme simple si rapide care va fac usor sa generati comenzi din primul moment. Dar vanzarile pe care le faci pe internet vor fi mai putin profitabile, deoarece intermediarul va pastra un comision. In plus, lucrand cu piete, pierzi putin controlul asupra afacerii tale; iar uneori, fara sa manance sau sa-l bea, te pot penaliza in mod nejustificat prin aplicarea regulamentelor lor interne.
Din acest motiv, aproape toti cei care urmeaza cele mai bune sfaturi pentru antreprenori ajung sa isi infiinteze propriile magazine online prin intermediul platformelor de comert electronic precum Shopify. In opinia noastra, aceasta este o optiune mai buna pe termen lung pentru a intra in tranzactionarea pe internet.
Exemple de comert electronic
Acum sa ne uitam la cateva exemple de comert electronic. Fara indoiala ca gigantii acestui sector au devenit pagini de zi cu zi pe care cu totii le vizitam frecvent, de fiecare data cand trebuie sa cumparam ceva.
Prin urmare, cu siguranta toate aceste nume va suna cunoscute:
- Amazon: nimeni nu trece neobservat ca Amazon este un gigant care nu se opreste din crestere. Daca ne uitam la cifra de afaceri a anului 2019, Amazon a devenit cel mai mare comerciant de internet din lume, cu 233.000 de milioane de dolari SUA. S-a diversificat atat de bine incat una dintre principalele sale surse de venit, impreuna cu serviciile de televiziune in flux si mega magazinul sau online, este serviciul de gazduire web Amazon Web Services.
- JD.com: Pe locul doi se afla aceasta companie chineza fondata in 1998 de Liu Quiangdong. Cu o cifra de afaceri de 56 de miliarde de dolari in 2019, este una dintre marile companii B2C din China. Desi au inceput prin a vinde magneti, acum si-au diversificat catalogul incorporand cele mai populare produse electronice. Dar daca aceasta afacere pe Internet se remarca prin ceva, este prin logistica, care este capabila sa trimita rapid o comanda in orice parte a lumii.
- Alibaba: Aceasta importanta companie chineza este dedicata celor mai profitabile tipuri de comert electronic, atat B2C, cat si B2B si C2C. Fondata in 1999 de Jack Ma, a avut o cifra de afaceri de 40.000 de milioane de dolari in 2019, cu o varietate foarte interesanta de afaceri si servicii. Asa cum se intampla adesea in toate aceste companii globale, Alibaba a creat tot felul de servicii menite sa promoveze vanzarile, precum sistemul de gestionare a platilor online cunoscut sub numele de AliPay (foarte similar cu PayPal).
- Ebay: acesta este un alt dintre marile exemple de comert electronic. Desi pare sa fi fost inlocuit de Amazon, acesta continua sa ofere cifre de facturare foarte luminoase (in 2019, 11.000 de milioane de dolari). Ebay a inceput ca o platforma de licitatie care a ajuns sa devina un model de comert electronic B2B/B2C/C2C.
- Rakuten: Al cincilea exemplu cel mai popular de comert online este faimosul Rakuten, care in Asia este supranumit „Amazon japonez”. Aceasta companie de origini modeste si-a inceput activitatea in 1997 cu 6 muncitori, iar acum are 10.000 de angajati. Cifra lor de afaceri in 2019 a fost de 10 miliarde, deoarece activeaza in prezent in 24 de tari.
Ati vazut deja ca definitia comertului electronic este foarte larga: acelasi lucru include gigantii care factureaza milioane de dolari pe an, precum si micile magazine online administrate de antreprenori individuali, carora le place sa faca unele vanzari pe internet.
Speram ca acest articol ti-a rezolvat indoielile si ca te ajuta sa stii ce este comertul electronic si care sunt tipurile si modelele de comert electronic care functioneaza cel mai bine pentru vanzarile pe internet.