Ce se intampla in iubire, de Alain de Botton – Recenzie

Alain de Botton s-a nascut in anul 1969, la Zurrich. In 1977, familia lui se stabileste in Marea Britanie, unde scriitorul si-a facut studiile si traieste in prezent. Este fondatorul scolii londoneze The School of Life (2008), care promoveaza o noua viziune asupra educatiei, si al organizatiei Living Architecture (2009). Alain de Botton a fost ales in 2011 Fellow of the Royal Society of Literature.

Autorul Alain de Botton, ne povesteste despre cum incepe iubirea, cum evolueaza si cum ar trebui traita sanatos. In aceasta carte, observam ca, spre deosebire de procesul indragostirii care este pus pe seama unor contingente, iubirea e mai mult de atat ai trece prin mai multe etape. Aceasta ne expune realitatea conjugala si problemele de cuplu.

Cartea este structurata pe doua planuri: planul realitatii conjugale a relatiei de cuplu a celor doua personaje si planul filosofic (pe alocuri cu anumite interpretari psihologice) a iubirii, in general.

„O casnicie nu incepe cu o cerere in casatorie si nici macar cu o prima intalnire. Ea incepe mult mai devreme, cand se nasc ideea de iubire si indeosebi visul unui suflet pereche.”

„Certitudinea ca o alta fiinta omeneasca e sufletul tau pereche poate aparea foarte repede. Nu e nevoie sa vorbim cu aceste fiinte, nu trebuie nici macar sa stim cum le cheama. Cunoasterea obiectiva nu are nici un rol aici. Conteaza, in schimb, intuitia: un sentiment spontan, care pare din ce in ce mai precis si mai vrednic de respect, fiindca ocoleste procesele obisnuite ale ratiunii.”

De multe ori acordam inceputului unei relatii mai mult sens decat evolutiei, cand ceea ce conteaza de fapt e cum ajungi sa il intelegi mai bine pe celalalt, cum te intelegi pe tine si cum rezolvi problemele care apar in cuplu.

Se poate trai in cuplu asa cum spune povestea: „fericiti pana la adanci batraneti”? Stim ce dubii au pesimistii, stim si ce euforie candida ii anima pe optimisti. La mijloc, asa cum ii sta bine adevarului, se gaseste punctul de vedere al unui scriitor versat in arta de-a diseca romantismul, anxietatea si succesul. Alain de Botton ne invita sa urmarim, cu degetul pe harta iubirii, o poveste ca atatea altele si totusi unica. O poveste care ne poarta din Edinburgh la Praga si din Beirut la Berlin. Jucausa, inteleapta, emotionanta. Ce se intampla in iubire este o poveste incitanta despre intalnirea dintre iluziile pe care ni le tesem si foarfeca realitatii.

Alain de Botton are darul de a ne face sa reflectam la felul in care traim.” Jeanette Winterson

„Nu intriga ne ghideaza in acest roman complex, ci personajele, precum si analiza meticuloasa a emotiilor si comportamentelor care consolideaza un cuplu si apoi aproape il distrug. Autorul are un simt acut al perceptiei”. The Guardian

Ce se intampla in iubire este o carte care ar trebui citita de toti cei care vor sa isi dezvolte in timp o relatie sanatoasa atat cu partenerul, cat si cu ei insisi pentru ca acest roman ne invata cum sa intelegem (macar putin) copilul din noi. Iar cei care iubesc filosofia in general si filosofia de cuplu in special cu siguranta o vor indragi de la primele interventii filozofice care dezbat intr-o maniera neconventionala tema iubirii.