Cand vorbim de realitate virtuala (VR), multi dintre noi ne gandim la filme science-fiction precum „Minority Report”. Cu toate acestea, adevarul este ca in zilele noastre, aceasta tehnologie se imbina complet cu viata noastra de zi cu zi. Jocuri video, medicamente, educatie … Realitatea virtuala este aici pentru a ramane. Dar ce este exact?
Ce este realitatea virtuala?
Realitatea virtuala (VR) este un mediu generat de computer cu scene si obiecte care par reale, ceea ce face utilizatorul sa simta ca este cufundat in imprejurimile sale. Acest mediu este perceput printr-un dispozitiv cunoscut sub numele de casca sau casca de realitate virtuala. VR ne permite sa ne cufundam in jocuri video ca si cum am fi unul dintre personaje, sa invatam cum sa efectuam o interventie chirurgicala a inimii sau sa imbunatatim calitatea antrenamentului sportiv pentru a maximiza performanta.
Desi acest lucru poate parea extrem de futurist, originile sale nu sunt atat de recente pe cat am putea crede. De fapt, multi oameni considera ca unul dintre primele dispozitive de realitate virtuala a fost numit Sensorama, o masina cu un scaun incorporat, care a jucat filme 3D, a emanat mirosuri si a generat vibratii pentru a face experienta cat mai vie. Inventia dateaza inca de la mijlocul anilor ’50. Dezvoltarile ulterioare tehnologice si software in anii urmatori au adus o evolutie progresiva atat in dispozitive, cat si in designul interfetei.
Diferente cu realitatea augmentata
In ciuda faptului ca este o tehnologie care a luat nastere in urma cu zeci de ani, multi oameni inca nu sunt familiarizati cu conceptul de realitate virtuala. De asemenea, este destul de comun sa confundam termenul Realitate virtuala cu realitatea augmentata .
Principala diferenta intre cei doi este ca VR construieste lumea in care ne cufundam printr-o casca specifica. Este complet imersiv si tot ceea ce vedem face parte dintr-un mediu construit artificial prin imagini, sunete etc. Pe de alta parte, in realitatea augmentata (AR), propria noastra lume devine cadrul in care sunt plasate obiecte, imagini sau similare. Tot ceea ce vedem este intr-un mediu real si este posibil sa nu fie strict necesar sa porti o casca. Cel mai clar si mai principal exemplu al acestui concept este Pokemon Go.
Cu toate acestea, exista si o combinatie a ambelor realitati numite realitate mixta. Aceasta tehnologie hibrida face posibila, de exemplu, vizualizarea obiectelor virtuale in lumea reala si construirea unei experiente in care fizicul si digitalul sunt practic indistinguibile.
Aplicatii principale ale realitatii virtuale
Asta este suficient pentru teoria care ne proiecteaza in viitor. In ce sectoare se utilizeaza realitatea virtuala in prezent? Medicina, cultura, educatia si arhitectura sunt cateva dintre domeniile care au profitat deja de aceasta tehnologie. Din vizitele ghidate ale muzeului pana la disectia unui muschi, VR ne permite sa trecem granite care altfel ar fi de neimaginat.
Viitorul realitatii virtuale
Realitatea virtuala este una dintre tehnologiile cu cel mai mare potential proiectat de crestere. Conform ultimelor prognoze de la IDC Research (2018), investitiile in VR si AR se vor multiplica de 21 de ori in urmatorii patru ani, ajungand la 15,5 miliarde de euro pana in 2022. In plus, ambele tehnologii vor fi cheie pentru planurile de transformare digitala a companiilor si Cheltuielile lor in acest domeniu o vor depasi pe cea a sectorului consumator pana in 2019. Prin urmare, este de asteptat ca pana in 2020, peste jumatate dintre companiile europene mai mari sa aiba o strategie de VR si RA.
In zilele noastre, piata cere aplicatii care depasesc timpul liber, turismul sau marketingul si sunt mai accesibile pentru utilizatori. Interfetele virtuale trebuie, de asemenea, sa fie imbunatatite pentru a evita defectele, cum ar fi tunsul, ceea ce face ca anumite obiecte solide sa apara ca si cum pot fi transmise. Sau pentru a reduce la minimum efectele pe care VR le produce asupra oamenilor, printre care boala de miscare, care consta intr-o ameteala indusa de nepotrivirea dintre miscarea corpului nostru si ceea ce se vede in lumea virtuala.
Marile companii de tehnologie lucreaza deja la dezvoltarea castilor care nu au nevoie de cabluri si care permit vizualizarea imaginilor in HD. Acestea dezvolta seturi de casca pentru Realitate Virtuala in 8K si cu procesoare mult mai puternice. Se vorbeste chiar despre faptul ca in urmatorii cativa ani ar putea integra Inteligenta artificiala . Cel mai recent standard 5G poate oferi, de asemenea, scenarii foarte interesante pentru evolutia VR. Acest standard va permite conectarea mai multor dispozitive si comunitati mari de utilizatori. In plus, latenta sa aproape imperceptibila va permite consumatorilor sa primeasca imagini in timp real, aproape ca si cum le-ar vedea cu propriii ochi.
Toate acestea inseamna ca Realitatea Virtuala nu mai este science fiction. Este integrat in prezentul nostru si, in anii urmatori, va duce la progrese care vor modela viitorul.